Monday, August 23, 2010

مصر تنظم مونديال 2010- الجزء الاول

طالما مفيش الف ليله وليله السنه دي فاسمحلي اكون شهرزاد
بلغني ايها الشعب السعيد ذو الحاكم الرشيد ان
ساعي مكتب مستر بلاتر كان مصري غلبان ومن حبه لمصر ورغبته في خدمة بلدة قام مغير الورق اللي موجود في الصندوق الزجاجي بتاع القرعه وحط ورق تاني كله مكتوب عليه مصر
EGYPT
ثم عرض مستر بلاتر الورقه على الجمهور والصحفين ومشاهدي التليفزيون في جميع انحاء العالم. فانطلقت بعدها الزغاريد في انحاء المحروسة وقامت جميع القنوات المملوكة للدولة والمملوكة للي تبع الدولة تعرض اغنتي "المصريين اهمه" و"مصر اليوم في عيد" على التوالي والتوازي لمدة 24 ساعه متواصله

بالطبع بدأ التخطيط للمونديال المصري بالتميمه او شعار المونديال الذي سيظهر في الاستادات والتلفيزيونات والاعلانات ويطبع على التي شيرتات ويرسم على العربيات والعمارات، تكونت لجنه لتصميم التميمة ومنها تفرعت لجان منبثقه ولجان متشعبه من المنبثقه ولجان اخرى بمسميات اخرى اتفقت جميعها على تكليف ا. شلبي عويس مفتش التربيه الفنيه بالمرحله الاعداديه لتصميم التميمة، وبالطبع كان امتحان الرسم في المرحلة الاعدادية في عام 2010 في التصميم الابتكاري عن تصميم التميمة. والحمدلله جاءت النتيجه مبشرة واستطاع من خلالها الحصول على تصور مذهل للشعار، فقد رسم فنانا العبقري كرة كبيرة وحشاها بمفتاحين انجليزي وترس رمزاً للصناعه ومحراث وفأس رمزاً للزراعه وسنبله قمح وغصن زيتون ونخلتين في العلالي وسونكي وخوذه.

كانت الخطوة التاليه هي خطوة بناء الاستادات وتشييدها بما يتناسب وسمعه الفراعنه في فن البناء، اقترح المعلم حنفي زلطة المقاول الشهير ان تكون مداخل الاستادات كمدخل معبد الكرنك وطريق الكباش وان يكون عدد الكباش على على كل جانب هو 11 كبش وهو نفس عدد لاعبي كل فريق، ولكن رئيس اللجنه المنظمة للمونديال اعترض لان المعلم زلطة اهمل في تصميمه الاحتياطي والمدرب والمدلك ومدرب حارس المرمى، ولكن التصميم قد تمت الموافقه عليه من جميع مجالس الشعب والشورى والمحليات

واتفق الجميع في تكاتف اصيل يكشف عن معدن المصري حين تشتد الشدائد على ان يكملوا طريق الكباش بكام جدي ومعزه حتى لا يحتج باقي طاقم عن الفيفا

بدأ العمل على قدم وساق في بناء الملاعب على اعلى مستوى، وبالرغم من وجود بعض الرتوش الخفيفه التي لا تؤثر على مسار العمل مثل رداءة انواع الكراسي وفرقعه لمبات الإضاءه الليليه - التي اثنى عليها رئيس اللجنه المنظمة ووصفها بالفانتاستيك الذي يخلق "سسبنس" في المدرجات وعندما سئل المعلم زلطة عن بعض اللذين يعالجون في اقسام الرمد بالقصر العيني نتيجه هذه الفرقعه، قال بصوت جهوري كله شجن: كله فدا عيون مصر. تحيا مصر وفي داهيه المواطن واللي خلفوه. - ومثل تواجد بقايا الزلط والرتش والطوب في المدرجات وثقوب مظلات الاستادات والتي حلها المقاول العبقري بتغطيه سقف الاستادات بملايات كاروهات صنع المحله وبعض الاجزاء الصلعاء في نجيله ارض الاستاد ومثل كراسي بعض الاستادات التي نسيت شركة المقاول ان تجعل ظهرها ومسندها للخلف وعلل رئيس مجلس ادارة الشركة هذا الوضع المريب ان مخه مش دفتر واللي عايز يتفرج على المونديال لازم يتعب نفسه شوية ويقعد عالكرسي بالشلقوب او زرع بصل واللي مش عاجبه يخبط دماغه في خرسانة المقصورة

وكان الشيخ عبد الفضيل الماضاوي هو رئيس لجنه اداب المونديال وهو المسئول الاول عن الافتاء الشرعي للمونديال. بدأت اللجنه بقرار ايقاف المباريات اثناء الآذان ولم يحسم الجدل هل الايقاف تبعاً لتوقييت الآذان في مصر او في بلدي الفريقين المشتركين في المباراة واستقر الرأي على الاخذ بالثلاثه توقيتات

وقد اعترضت اللجنه على شورتات لاعبى المنتخبات القصيرة التي تبين افخاذ اللاعبين، واصدر الشيخ عبد الفضيل فتوى تحريم ارتداء هذه الشورتات لانها انكار للمعلوم من الدين بالضرورة وكشف صريح للعورات. لذا ثم اصدار فرمان من فضيلته بفرض الزي الشرعي على جميع اللاعبين، والتشديد على للاجهزة الفنيه لهذة المتخبات بعرض شورتات على اعضاء اللجنه لقياس اطوالها وضمان تغطيتها للركبه وعدم دخول خيوط من الحرير المحرم شرعاً في نسيجها

وامتدت مظله الشيخ الشرعيه لتشمل الجماهير المصاحبه للمنتخبات وخاصه الحريم منهن وبالاخص فتيات البرازيل واسبانيا. وطالب بتشكيل جماعه الامر بالمعروف لمراقبه هؤلاء الكاسيات العاريات وتوزيع نقاب على كل مشجعه ورداً على اعتراضات العلمانين اللذين قالوا ان النقاب سيحدث لخبطه وسيختلط الحابل ولن تعرف مشجعات الفرق من بعضهن، فقال الشيخ الماضاوي لا فض فوه: بسيطة سنلصق علم كل دوله على ظهر نقاب كل مشجعه وشيفيدنا إلصاقه على الظهر في تمييز وتوضيح هل هذ المنقبه رايحه ولا جايه

وهنا ادرك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح

من آداب الكوميديا السوداء
مقاله للدكتور خالد منتصر من موقع ايلاف منقوله بتصريف

Love,
MishMish

Monday, August 16, 2010

مين ديه اللي هتضيع صيام الناس يا ولاد الجذمة

افهم لما يبقى واحد جاهل مربي دقنه مابيتكلمش غير في اداب دخول المراحيض والعورات وخصوصاً عورات النساء التي حيرت العلماء -زي ما بيحبوا يسموا نفسهم - يقول الكلمتين دول ماشي
انما يتنشر مرتين (مرة في الصفحه الاولى ومرة تانيه في صفحه الكارياتير تحت عنوان لا مؤاخذه) في جريدة الدستور اللي المفروض انها صحيفه معارضه وليها قراء محترمين اهي ديه تبقى مصيبة ومش كدة وبس لا وبتدل على انعدام مستوى التفكير والفهم عند كل ما تعامل مع هذا الكاركاتير من اول اللي رسمه لغايه رئيس التحرير ابو شنب وبنطلون بحمالات - معرفش بيحبهم منين
اولاً: ابسط حاجة تتفهم من الزباله ديه ان الفنانين زيهم زي الشياطين
ثانياً: هما الفنانات لوحدهم هما اللي مسئولين عن رداءه النصوص ومحتواها الاباحي - يعني الممثله من دول تيجي من بيتها ومعها بلطجيه يكتفوا فريق العمل وتقلع هدوهما وتتصور وهي بالملابس الداخليه لا مؤاخذه وتعرض المسلسل ومحدش يقدر يعترض
ثالثاً اذا كنتم متضايقين قوي من المسلسلات ومن محتواها على اي اساس اتصرف عليها 270مليون جنيه وطبعاً اللي صرف المبالغ ديه مش عبيط ولا هيتبرع بيهم ده عارف كويس ان الاعلانات واعادة عرض المسلسلات ديه هيجبله ضعف المبلغ ده على الاقل وعلى فكرة معظم اللي بيصرفوا على الدراما امراء مملكه الجاز
رابعاً اشمعنى الست بس هي اللي تشيل عار سعار الذكور الجنسي وتركيزهم ليس على محتوى المسلسل ولكن على عدد الزراير المفتوحه في بلوزة البطله
خامساً: بجد
seriously do u still believe that satan doesn't work in ramadan
طب انزلوا الشارع كدة
بلاش: على كدة التعامل مع الناس في مصر والشيطان مفكوك ومريح كدة احسن كتيييييييييير من التعامل معاهم وهو متسلسل؟ حيث انه من الواضح ان المصريين هما اللي بيغوا الشيطان مش العكس
سادساً: اذا كانوا اللي المفروض انهم مثقفين وبيفهموا شايفين ان الست سبب الغوايه يبقى نستنى ايه من الجهله اللي في الشارع
سابعاً: ارجوا الرجوع الى عنوان التدوينه
Love,
MishMish

Monday, August 2, 2010

رمضان المصرى

قبل الهنا بسنه قلت اكون اول واحد يكتب عن رمضان وذكريات رمضان ..رمضان له تاريخ معايا من وانا عيل صغير ..مش معايا انا بس ...مع كل الناس كمان .رمضان يعتبر تراثا مصريا خالصا بغض النظر عن كونه شهر مقدس عند المسلمين ..واى شخص يعتبر ان هذا الشهر هو خاص بالمسلمين فقط فهو مخطئ ..رمضان المصرى له مذاق خاص ومختلف عن اى بلد ..هنا له طقوسه ومزاجه وسحره ..وهذا هو سر الشخصيه المصريه التى تحول اى شئ على طريقتها ..مثل خلطه الحواوشي التى لا يستطيع احد ان يعطيه المذاق المصرى حتى لو جعل المقادير مظبوطه .
زمان وانا عيل صغير كان قدوم رمضان بالنسبه لنا معناه اننا سنقضي شهرا مختلفا عن باقى الشهور ..الروتين السنوى سيتغير فى هذا الشهر
كنا قبل رمضان باسبوع نتقابل جميعا فى الشارع لنجمع المال لنعلق الزينات التى نصنعها بايدينا الصغيرة البريئه ..كانت الزينه عبارة عن خيط طيارات ونشا وورق قديم او جلاد ملون ..وكنا نقص الورق الملون باشكال جميله ونلصقه فى الخيط بالنشا ونتركه يجف ..وبعد ان نعلق الزينه كنا نستعد بصناعه مدفع محلى الصنع ..وهو عبارة عن مسمار من مسامير السكه الحديد نذهب به للحداد ليثقبه ثم نضع مسمار اخر ك كباس ..ونملا الثقب بالكبريت المخلى وندفعه ناحيه الحائط فينتج عنه صوت انفجار ينطلق مع انطلاق المدفع ..لم يكن المدفع فقط من طقوس رمضان ..بل ايضا الفانوس القديم ابو شمعه ..كان له سحر غريب وخيال رهيب ..كنا نعتقد اننا سندعكه يوما ما فيخرج المارد ..وهو مختلف تماما عن فانوس كورومبو وابوتريكه الذى يباع الان الذى لا يحمل شكل فانوس اطلاقا .
كان رمضان يعنى لنا كأطفال : عمو فؤاد والفوازير والف ليله وليله وبرامج المسابقات ..اتذكر انى بكيت يوما كاملا لان النور قطع ساعه حلقه عمو فؤاد فى الوقت الذى لم يكن هناك اى فضائيات تعيد الحلقه التى تفوتك مثلما يحدث الان ..وايضا كان هناك فطوطه الشخصيه الاسطوريه التى عشنا معها سنوات طويله كأنها شخصيه حقيقيه ..وظهر بعدها موتوسيكل فطوطه واى شخص قصير اطلقنا عليه لقب فطوطه .لم انسي ايضا حلقات الاشكيف المخيف الى كان بينيمنا من المغرب ..كنت بخاف انزل اشترى اى حاجه بعد المغرب خوفا من هذا الاشكيف المخيف الى لو طلعلى هاياخد منى الطلبات الى اشتريتها دا غير انه هايرقعنى علقه موت يحرمنى انزل تانى .الاهم فى موضوع رمضان اننا واحنا عيال صغيرين مكناش نعرف ايه الفرق بين مسيحى ومسلم كنا بنلعب وخلاص كنا فرحانين وخلاص مكانش حد بيقولنا عيب تحتفلو مع المسلمين ومكانش حد بيعارضنا لما نطلب فانوس على اعتبار انه شيئ اسلامى كمان صحابنا مكانش حد بيقولهم متلعبوش مع اصحابكو المسيحيين ..الكل كان فرحان كبيروصغير ..الكل كان بيمشي على نفس الطقوس لانه تراث مصرى خالص بغض النظر عن كونه شهر اسلامى مقدس ..عمر ماحد من صحابى قالى متلعبش معانا عشان انت مسيحى ..يعنى ايه مسيحى ؟ مكنتش اعرف ولا هما كمان كانو يعرفو يعنى ايه مسلمين ..احنا كنا نعرف طعم الفرحه والسعاده ..كنا نعرف شكل لمعه الفرح فى عيوننا ..وشكل الفانوس ..وليل السهر يلمنا كلنا على شكل واحد قلب واحد ..مافيش فرق مين ده ولا مين ده ...دا كان زماااان .فى رمضان المصرى
تحياتى
وكل عام وانتم بخير
ميجوووووووو

علشان محدش يزعل

كافه المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة بموجب قوانين حقوق النشر والملكيه الفكرية ولا يجوز نسخ هذه المواد او اعاده انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ترجمتها او إذاعتها او انتاجها للجمهور باي شكل من الاشكال دون الحصول على اذن مسبق