Friday, December 4, 2009

شفت العصفورة ؟

بعد معركه ام درمان وبعد الهزيمه ..روحت على البيت مكتئب واجر اذيال الخيبه ..قابلت عم يوسف البرنس صاحب العمارة قاعد جنب باب العمارة بيشرب شاى مع ناس معرفهمش ..قالى ازيك ياخويا ياحبيبى عامل ايه ياميجو ..ايه اخبارك ..معلش ياخويا ياحبيبى على الماتش ..والله كلنا زعلانين ..يالا معلش خيرها فى غيرها ..تتعوض فى البطوله الجايه ..صعدت الى شقتى ولم اخذ بالى من يافطه معلقه فى مدخل العمارة
تانى يوم دارت المعركه الاعلاميه عن الضرب الى حصل فى السودان ...قابلت عم يوسف البرنس عند مدخل العمارة بيشرب شاى مع ناس تانيين برضه معرفهمش ..ازيك ياميجوياخويا عامل ايه ؟ شفت ولاد الكلب عملو ايه فينا ..اتبهدلنا والله ..معلش ياخويا ياحبيبى تتعوض المرة الجايه ..صعدت الى شقتى ولم اخذ بالى من اليافطه المعلقه فى المدخل
تالت يوم ..لقيت البرنس قاعد مع ناس تانيين خالص وبيشرب شاى ..ازيك ياميجو ياخويا ..على فكرة انت حبيبى والله ..ونعم الاخوات ..انا بحبك لله فى الله ..شفت الناس الى ماتت بسبب الانفلونزا ؟ ربنا يستر علينا والله ..المرض ده شكله خطير وومش هايجيبها لبر ..انتهى الحوار ..وصعدت الى شقتى ولم انتبه لمحتوى اليافطه المعلقه فى المدخل ..لكنها كانت مختزنه فى اللاشعور ..وبعد ان خلعت ملابسي ..تذكر عقلى الواعى امر اليافطه ..فنزلت بالبيجامه الى المدخل ..وقرأت المكتوب
نرجو من الساده السكان دفع مبلغ وقدره 500 جنيه رسوم تجديد الاسانسير ..مع ان الاسانسير متركب من سنه واحده بس
رحت لقيته قاعد فى المدخل ..عم يوسف حبيبى ..انا بحبك والله ..شفت العصفورة ؟ ....مش دافع
تحيااتى
ميجوووو

11 comments:

Anonymous said...

هاتدفع شفت العصفوره
George USA

واحدة مفروسة said...

هههههههههههههه
عادى
بس لازم تدفع

على باب الله said...

: )

طريقتك في حكي القصة كانت رائعة

--

أنصار السنة والسلف الصالح said...

حكم المرتد في الدنيا
1. يُفرَّق بينه وبين زوجته، فإن تاب قبل انقضاء عدتها رجعت إليه، وإن انقضت عدتها قبل أن يتوب تبيَّن فسخ النكاح منذ ارتداده، سواء كانت ردته قبل الدخول بها أوبعد الدخول.
2. يُمنع من التصرف في ماله، وينفق منه على عياله، وتقضى ديونه.
3. لا يرث، ولا يورث، لقوله صلى الله عليه وسلم: "لا يرث المسلمُ الكافرَ ولا الكافرُ المسلمَ"21، ويكون ما تركه فيئاً لبيت مال المسلمين، ومن أهل العلم من قال لورثته.
قال القرطبي عن ميراث المرتد: ميراث المرتد لورثته من المسلمين، وقال مالك، وربيعة، وابن أبي ليلى، والشافعي، وأبو ثور: ميراثه في بيت المال).
والراجح ما ذهب إليه مالك والشافعي ومن وافقهما أن ميراثه لبيت مال المسلمين، للحديث: "لا يرث المسلمُ الكافرَ.."، وينفق على عياله من بيت مال المسلمين.
4. يُقتل المرتد من غير استتابة إن قُدِر عليه، إذا كانت ردته مغلظة، لأن الردة تنقسم إلى قسمين:
•مغلظة، وهي ما تكون مصحوبة بمحاربة الله، ورسوله، وأوليائه من العلماء العاملين، وعداوتهم، والمبالغة في الطعن في الدين، والتشكيك في الثوابت.
•ومجردة، وهي التي لم تصحب بمحاربة ولا عداوة ولا طعن وتشكيك في الدين، وكل الآثار التي وردت في استتابة المرتد متعلقة بالردة المجردة.
قال شيخ الإسلام ابن تيمية : (إن الردة على قسمين: ردة مجردة، وردة مغلظة شرع القتل على خصوصها، وكلاهما قد قام الدليل على وجوب قتل صاحبها، والأدلة الدالة على سقوط القتل بالتوبة لا تعمُّ القسمين، بل إنما تدل على القسم الأول ـ الردة المجردة ـ كما يظهر ذلك لمن تأمل الأدلة على قبول توبة المرتد، فيبقى القسم الثاني ـ الردة المغلظة ـ وقد قام الدليل على وجوب قتل صاحبها، ولم يأت نص ولا إجماع على سقوط القتل عنه، والقياس متعذر مع وجود الفرق الجلي، فانقطع الإلحاق، والذي يحقق هذه الطريقة أنه لم يأت في كتاب ولا سنة ولا إجماع أن كل من ارتد بأي قول أوبأي فعل كان فإنه يسقط عنه القتل إذا تاب بعد القدرة عليه، بل الكتاب والسنة والإجماع قد فرَّق بين أنواع المرتدين).23
قال في "نيل المآرب في تهذيب عمدة الطالب: (ولا تقبل في الدنيا توبة من سبَّ الله تعالى، أورسوله، سباً صريحاً، أوتنقصه، ولا توبة من تكررت ردته، بل يقتل بكل حال، لأن هذه الأشياء تدل على فساد عقيدته).
5. يتولى قتله الإمامُ أومن ينوب عنه.
6. لا يغسل، ولا يكفن، ولا يصلى عليه، ولا يدفن في مقابر المسلمين.

^ H@fSS@^ said...

على هامش المؤامرة


وجوة ايقونات الفيوم
ما اروعها

^ H@fSS@^ said...

الحق
عندك ماسورة مجاري فتحت و لازم تسدها

عمو عصام said...

كلامك بيؤكد وجهة نظر الجزائريين فينا

عمو عصام said...

بالمناسبه ياميجو إيه حكاية أنصار السنه والسلف الصالح دى أن إفتكرت نفسى دخلت مدونه غلط وأيه اللى دخل حكم المرتد فى الأسانسير؟

عمو عصام said...

بالمناسبه ياميجو إيه حكاية أنصار السنه والسلف الصالح دى أن إفتكرت نفسى دخلت مدونه غلط وأيه اللى دخل حكم المرتد فى الأسانسير؟

Anonymous said...

هو الحمار بتاع انصار بيعلق على حاجه زى دى ليه هو مش بيعرف يقراء و الله لاذبحنه ذبح الشاه

Anonymous said...

عارف يا ميجو لما تكون بتشرب فنجان قهوة تحفة وفجاة تلاقي ف بقك شوية مية بملح
هو دة بالظبط اللي حصل معايا وانا قاعدة ف امان الله اقرا التعليقات ع البوست بتاعك واذ فجأتن الاقي نفسي مع اللي طلق مراتة وارتد ومش عارف اية

اية اللي جاب القلعة جنب البحر

تحياتي
ام البنات

There was an error in this gadget

علشان محدش يزعل

كافه المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة بموجب قوانين حقوق النشر والملكيه الفكرية ولا يجوز نسخ هذه المواد او اعاده انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ترجمتها او إذاعتها او انتاجها للجمهور باي شكل من الاشكال دون الحصول على اذن مسبق