Tuesday, March 4, 2008

حزمة بقدونس وجزمة صيني

من كام يوم كدة وبعد قحت طويل جه اليوم اللي كنت مستنياه من ساعه ما دخلت الجمعيه، يوم القبض!. كان يوم جميل قوي كل حاجة فيه حلوة والاحلى ان الفلوس كانت جايه. قضبت على الفلوس وكأني لاقيت احلامي الضايعه اخيراً هاشتري الحاجات اللي كانت ناقصه من الشقة وكمان هاشتري هديا عيد الام من غير ماتزنق وشوية حاجات كدة ليا انا وميجو. ماقبضنا الجمعيه بقه

طول السكة وانا رايحه البيت مش بفكر غير في اني هاشترى ايه الاول. وبعدين لاقيت الست بتاعه الخضرة قولت كويس ميجو بيحب الكفته وبما اننا في مناسبه سعيدة جداً يبقى لازم اعمله الاكل اللي بيحبه. قوم روحت اجيب حزمة بقدونس لازوم الكفته خدت حزمة وسألت الست بكام - على اساس اننا كل يوم بنشتري نفس الحاجة من نفس المحل بأسعار مختلفه - قالت ربع جنيه يا عروسة. كلامها عمل زي واحد غلس بيصحيك من حلم جميل قولتلها هو ايه اللي بربع قالت الحزمة يا عروسة - قولت في بالي بلا عروسة بلا نيله بقه حزمة البقدونس بربع جنيه ده العروسة اللي قدامك ديه كانت بتشتري الحزمتين بشلن - المهم سكت واديتها الربع جنيه ومشيت مش خسارة في ميجو ان شالله تكون الحزمة بجنيه حتى. وبعدين انا معايا فلوس الجمعيه.

بس ساعتها كدة حسيت بان في حاجة مش تمام هتحصل. شوية ونزلت انا وميجو علشان نشتري ليا جزمة وشنطة. دخلت محل - في منطقتنا العشوائية الفاخرة - واختارت جزمة بسيطة مفيهاش اي حوارات زحافي قولت هادفع فيها بتاع60 وخلاص مش مهم ماقبضنا الجمعيه. طلبت مقاس37 وسألت اللي بتشتغل في المحل هي بكام قالتي بـ120 جنيه

-جزمة مفيهاش ربع متر جلد مش طبيييييييييييعي ونعل زحافي طوله21 سم بـ120 جنيه -. قولتها اقولك حاجة ما تتعيبهاش شوفيلي حاجة تانيه من بتاعه معدومي الدخل. قالتي عندي حاجة بـ70 قولت ماشي ساعتها اتنازلت عن الموديل قولت اهي طلعت ولا نزلت جزمة. ثم انا بمشي بسرعه محدش هياخد باله

جابتلي جزمة مقاسها38 مستريح قولتها انا عايزها37 قالت ما دي37 قولتها لا ديه واسعه جداً هاتي 6 طيب قالت مفيش اصل الجزم ديه مستوردة، صيني. ما تستغربش لو ده لسه ماحصلش معاك اصل ديه مش اول مرة اخش محل ويقولي اصل الجزم ديه صيني ومقاسك مش موجود بس انا في الاول كنت فاكرة صاحب المحل بستظرف وعايز يحلي بضاعه. قولتها طيب شكراً فميجو قالي طب شوفي الشنطة سألتها على واحدة قالتلي بـ100 قولتله يلا. قالي هاتيها قولتله لا مش عايزة . قالي هتحطي حاجتك فين قولته هاحطها في شنطة نايلو يلا. خدته وخرجت وانا مفش فاهمه ايه اللي بيحصل ده

طيب البقدونس وفهمنا انه بسبب انحصار الرقعه الزراعية وسوء الاحوال الجوية وارتفاع اسعار الاسمدة بقى بربع جنيه طيب جزمجيه مصر راحوا فين. حتى الجزمة يا ربي هالبسها صيني وبـ 120 جنيه. حد يقولي يا جدعان لما الجزمة اللي في رجلي تدوب هالبس ايه؟ مفيش غير الصيني. اشكي لمين يا مصر هامشي حافيه فيكي يا مصر . مابقتش الاقي اللي ليا فيكي يا مصر


Love,

MishMish

No comments:

علشان محدش يزعل

كافه المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة بموجب قوانين حقوق النشر والملكيه الفكرية ولا يجوز نسخ هذه المواد او اعاده انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ترجمتها او إذاعتها او انتاجها للجمهور باي شكل من الاشكال دون الحصول على اذن مسبق