Tuesday, October 16, 2007

الجزء الثاني من بتاع الساجيد

انا كنت قولت اول ما نشرت الموضوع ده اني هاتصل بالبوليس لما اروح البيت وفعلاً ده حصل واديتهم اسمي وعنواني وعنوان بتاع السجاجيد وكان عندي استعداد اديهم الرقم القومي كمان علشان يعرفوا ان الكلام بجد.

الكلام ده حصل الساعه كام؟ حصل الساعه 7:20 م بعد طبعاً ما رجعت من الشغل الساعه 5 واتغديت عالسريع وقولت اريح شوية ونمت مكملتش ساعه وصحيت على صوت المسخوط بتاع السجاجيد اللي على 100. حلفت بكل حاجة ممكن يتحلف بيها وقولت يانا يا انت وكلمت البوليس

أنا: مساء الخير

حظابط: مساء النور

أنا: عايزة اقدم بلاغ عن محل قدامنا جايب سماعات كبيرة وامبارح قعد للساعه 2 بالليل والنهاردة اهو مكمل وهنفضل كدة لفايه العيد

حظابط: يعني "معلي الدي جيه" - قالها على طريقه سعد الصغير

انا: بالظبط يا افندم - واديته عنوانه واسم صاحب العمارة وعنواني وكل حاجة

حظابط : هنبعت عربية دورية حالاً


حسيت بفرحه عارمة وليه لا انا استعملت حقي الطبيعي فالاتصال بالبوليس وكلمته وجايين ان شالله في السكة. وانا مش هاسيب الموضوع كده دانا كمان ناويه اقولكم علي الموضوع ده علشان بس يبقى في حاجة واحدة كويسة وان الصورة مش كلها سودا وافهم اهلي وحبايبي (ميجو) والمجتمع والناس انه لسه في امل وعمر وحاجات كتير كدة

وزي ماقولتكم ولان الناس بتقول عليا ثورجيه اتصلت بواحد جاري قرفان برضه من الشارع والعمارة والبلد واللي فيها قولته اني اتصلت بالبوليس والمفروض هو كمان يعمل زي ماتفقنا وبعدين قالي حاضر وقالي كمان ان والدته ( ست فاضله من عندنا من العمارة) نزلتلهم وكلمتهم وقالتهم انه ما يصحش الدوشه ديه لغايه الساعه 2 بالليل فرد عليها بتاع السجاجيد وقالها كل سنه وانتي طيبه يا مداد دول يومين عيد (ربنا يهده البعيد وينكد عليه زي ما هو دوشنا كدة لاسبوع كامل) وعدت ساعه قولت مش مهم هما عندهم شغل برضه والدنيا زحمة وعدت ساعتين وقولت لا بقه يمكن يكون حظباط كتب العنوان غلط ولا تاه لا قدر الله. قمت تاني واتصلت بيهم وقولتلهم انا كنت عملت بلاغ من شوية رد حظابط وقال مش مدام مشمش قولت في بالي (يسمع من بقوك ربنا يا راجل يا بركة) لا يا افندم انسه مشمش قالي عارف يا افندم والعربيه جايه استنيها.
المهم طبعاً العربية مجتش وبتاع السجاجيد فضل مشغل الدي جي على اخرة لغايه ليله العيد. الغريب بقه اني ليلتها كنت بكلم ميجو في التليفون وكان متضايق جداً اني اتصلت بالبوليس مرتين قالي ايه القدر ده وحلف عليّ بالطلاق (مع اننا لسه مخطوبين واحنا اساساً معندناش طلاق) اني لو دخلت القسم ما هينفع اننا نكمل مع تاني.
طبعاً اتهمته بالسلبيه والانهزاميه والتراخي واديته خطبه طويله عريضه عن اهميه العمل الفردي في تقدم المجتمع وقولتله اني عندي مبدأ وهاعمل الصح حتى لو دخلت السجن مش القسم بس وإن كان مش عاجبه يبقى نسيب بعض من دلوقتي احسن.
بس هو فهمني وجهه نظره قالي ان المنطقه اساساً كلها عشوائية. قالي افرضي بتاع السجاجيد عرف اسمك (طبعاً بعد ما يظبط البيه الامين) حلو لما يخلي واحد ممن اللي شغاليين في المحل يمد ايديه عليك ولا يشتمك في الرايحه
والجايه. هتخربي المنطقه كلها لان اخوكي مش هايسكت وانا مش هاسكت وانتي بتتهزئي في الشارع
بيني وبنكم حسيت ان عنده حق انا عمري ما فكرت فيها كدة. البوليس مكنش هيعمل حاجة وكان الراجل هيظبطهم بخمسين جنيه ولا حاجة ويعلى الدي جي على الاخر بالعند في الحته كلها وطبعاً هايطلع عيني وايدي ورجلي بالخمسين جنيه. ما الراجل عامل اوكازيونات على 100 يا مدام يعني المعلم بيضحي وبيبيع بالخسارة كمان.
فلما لاقيت انه عنده حق ولاني دايماً على حق ومبقولش اي حاجة غلط قولتله على الاقل اديني عرفت انه لو شغل الدي جي قبل عيد الاضحى مش هاتصل بالبوليس
أديني بقولكم اهو لو بتاع السجاجيد على الدي جي قبل عيد الاضحي محدش يتصل بالبوليس علشان مفيش فايدة محدش هيجي الاحسن اننا نشوف حد بيبع سدادت ودان وناخد منه عرض كويس علشان احنا هنشتري جمله. او كل انسان يمسك بنسه شعر ويفردها ويدبها في ودن اخوه الانسان علشان يخرم له الطبلتين ومتبقاش في مشكله.
Love,
MishMish

No comments:

علشان محدش يزعل

كافه المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة بموجب قوانين حقوق النشر والملكيه الفكرية ولا يجوز نسخ هذه المواد او اعاده انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ترجمتها او إذاعتها او انتاجها للجمهور باي شكل من الاشكال دون الحصول على اذن مسبق